TJA Êlih'teki işkenceye karşı mücadele programını açıkladı
- 11:32 27 Haziran 2026
- Güncel
ÊLIH - TJA, Êlih'teki bakım merkezinde yaşanan işkencenin özel savaş politikasının sonucu olduğunu belirterek, buna karşı yapacağı eylem programını açıkladı.
Tevgera Jinên Azad (TJA), Batman Özel Şifa Bakım Merkezi’nde yaşanan işkence, cinsel taciz, tecavüz ve şüpheli ölümlere dair İnsan Hakları Derneği (İHD) Êlih Şubesi'nde basın açıklaması yaptı. Çok sayıda kişinin katıldığı açıklamada, “Tacize, tecavüze karşı alanlardayız” pankartı açıldı.
Açıklamanın Türkçesini TJA aktivistlerinden Ruken Zeryam Işık, Kürtçesini ise Havva Can okudu.
Bakım merkezinde yaşananların, cezasızlık politikalarının bir sonucu olduğunu belirten Ruken Zeryam Işık, “Batman'da Özel Şifa Bakım Merkezi'nde yaşanan işkence, şiddet, istismar ve ihmaller yalnızca birkaç kişinin maruz bırakıldığı suçlar değildir. Bu olay; kadınların, engellilerin, yaşlıların nasıl bir güvencesizlik ve cezasızlık rejimiyle karşı karşıya bırakıldığını gözler önüne seren ağır bir toplumsal yaradır.
Gerçeklerin açığa çıkarılması ve sorumluların hesap vermesi yalnızca mağdurların değil, tüm toplumun ortak sorumluluğudur. TJA olarak, bu iddialar gündemimize geldiği ilk günden itibaren alanlarda, eylemde ve direnişteyiz. Bugün direnişimizin ve adalet nöbetimizin 10'uncu günündeyiz. On gündür adalet talebimizi sokaklarda, meydanlarda ve nöbet alanlarında büyütüyor; hakikatin üzerinin örtülmesine izin vermeyeceğimizi her fırsatta ilan ediyoruz. Bu nedenle mücadelemizin geldiği aşamayı ve bundan sonraki yol haritamızı kamuoyuyla paylaşma gereği duyuyoruz” dedi.
‘Hakikatin üzeri örtülmesin’
Ruken Zeryam Işık, adalet nöbeti ve kitlesel eylemler sonucunda valiliğin açıklama yaptığını, bazı ailelerin hak arama girişiminde bulunduğunu söyleyerek, “İlk gün kadın hareketi olarak kamuoyuna açıklamamızı yaptık. Ardından tüm bileşenlerimizle birlikte kitlesel bir yürüyüş gerçekleştirerek adalet talebimizi sokaklara taşıdık. Sonrasında yürüttüğümüz sosyal medya çalışmalarıyla bu karanlığın üzerinin örtülmesine izin vermemek için konuyu geniş kesimlerin gündemine taşımaya çalıştık.
Aileler harekete geçti
Bir hafta boyunca Batman Adliyesi önünde oturma eylemi gerçekleştirerek adalet nöbetimizi sürdürdük. Yürüttüğümüz mücadele ve oluşan toplumsal basınç sonucunda Batman Valiliği açıklama yapmak zorunda kalmış, çeşitli sivil toplum örgütleri konuya dair girişimlerde bulunmuş ve bazı aileler İnsan Hakları Derneği'ne başvurmuştur. Ancak dosyaya getirilen gizlilik kararı, fiili basın ambargosu, kurumların sessizliği ve kamuoyunun yeterli duyarlılığı göstermemesi kabul edilemezdir" diye belirtti.
Suçlar karşısında sessizlik ilk değil
Ruken Zeryam Işık, devamında şu ifadelere yer verdi: "Vahşet boyutuna varan bu iddialar karşısında sergilenen sessizlik ve duyarsızlık bizleri derinden düşündürmektedir. Ancak biliyoruz ki bu sessizlik ilk kez yaşanmıyor. Rojin Kabaiş’te, Gülistan Doku’da, Rojwelat Kızmaz’da ve bugün bu olayda bir kez daha görüyoruz ki Kürdistan’da kadınlara ve toplumun savunmasız kesimlerine yönelik suçlar karşısında adalet mekanizmaları çoğu zaman işletilmemekte, özel savaş hukuku ve politikaları devreye sokulmaktadır.
Özel savaşa karşı öz savunma
Kadın hareketi olarak özel savaş politikaları ve yarattığı toplumsal tahribat karşısında örgütlenmeyi ve öz savunmayı temel mücadele alanlarımızdan biri olarak ele alacağız. Hiçbir Kürt kadını, hiçbir çocuk, hiçbir engelli ve hiçbir birey yalnız değildir. Kimse kendisini çaresiz hissetmesin. Bu halkın dayanışma ağları, mücadele kurumları ve ortak direniş hafızası vardır. Yüzünüzü mücadeleye, dayanışmaya ve örgütlü güce dönün.
Mücadelemizi yeni bir aşamaya taşıyoruz.
TJA ne yapacak?
Bundan sonra Batman’ın her mahallesinde kadınlarla birlikte konuya ilişkin bilinçlendirme atölyeleri düzenleyeceğiz. Mahalle mahalle kadınları adalet nöbetlerimize dahil edecek, kitlesel bir gece yürüyüşüyle sesimizi büyüteceğiz. Ailelerin adalet mücadelesinin yanında duracak; hukuki, sosyal ve psikolojik dayanışmayı güçlendireceğiz. Kadın milletvekillerimiz konunun takipçisi olmaya ve Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde sormaya devam edecektir.
Bizler bu davanın peşini bırakmayacağız.
Buradan tüm kamuoyuna çağrımızdır:
Sessiz kalmayın. Görmezden gelmeyin. Bu karanlığın üzerinin örtülmesine izin vermeyin. Çünkü bugün cezasız bırakılan her suç, yarın yeni mağdurlar yaratacaktır.
Mücadele edeceğiz
Batman halkını, kadınları, demokratik kitle örgütlerini, insan hakları savunucularını ve vicdan sahibi herkesi adalet mücadelesini büyütmeye, hakikatin açığa çıkması için ses olmaya çağırıyoruz.
Gerçekler açığa çıkana, tüm sorumlular yargı önünde hesap verene, adalet yerini bulana kadar bu nöbetten, bu mücadeleden ve bu davanın takipçiliğinden bir adım dahi geri atmayacağız. Çünkü biliyoruz ki örgütlü halkın ve örgütlü kadın mücadelesinin karşısında hiçbir karanlık sonsuza kadar gizli kalamaz. Biz buradayız, mücadelede ısrarcıyız ve adalet sağlanana kadar burada olmaya devam edeceğiz."







